-Vårt krav om kompensasjon for pålagt karanteneopphold i forbindelse med utreise offshore skal i høst behandles både i de ordinære domstolene som ordinært lønnskrav og av Arbeidsretten for forståelsen av tariffavtalen, opplyser Karianne Rettedal, advokat og leder for juridisk avdeling.
IE&FLT mener det er arbeidsgivers forhold som har gjort at enkelte måtte sitte isolert i karantene i store deler av sin friperiode under koronapandemien.
-Arbeidsgiver har disponert over fritiden, organisert reisen og pålagt den enkelte å møte til karantene. Denne inngripen i den avtalte fritiden skyldes arbeidsgivers pålegg og er deres risiko. Karantenen og restriksjonene medførte en ekstraordinær belastning på disse medlemmene og deres familier. Det følger av arbeidsavtalen og overenskomstene at tapt fritid må kompenseres, sier Rettedal.
I den første rettssaken, mot Transocean i desember 2023, fant tingretten at det ikke var grunnlag for kravet i arbeidsavtalen eller overenskomsten. Denne saken er anket og skal behandles av lagmannsretten siste uken i oktober.
– Vi mener tingrettens dom er feil. Arbeidsgiver har pålagt den enkelte karanteneplikt i forkant av arbeidsperiodene, og tapt fritid skal kompenseres.
NHO har dessuten bragt saken inn for Arbeidsretten med påstand om at kompensasjon ikke kan forankres i overenskomsten. Arbeidsretten skal behandle denne tarifftvisten 9.-16. september.
Totalt har IE&FLT 678 krav om karantenekompensasjon i forliksrådet. De fleste av disse er nå avtalt stillet i bero i påvente av den rettslige behandlingen av pilotsakene.
-Avtalene om å stille sakene i bero innebærer at vi ikke bringer krav inn for tingretten per nå, men kravene er i behold og foreldes ikke mens domstolene og Arbeidsretten behandler sakene som er bragt inn. Veien videre vil vi måtte ta stilling til etter som avgjørelsene i disse sakene faller, forklarer Rettedal.